발표
Vincenzo Cicchelli(파리 대학 부교수, 프랑스 인구개발센터(Ceped) 연구교수)

Sylvie Octobre(프랑스 문화부 연구전망통계정책과 연구원, 프랑스 막스 베버 센터 연구교수)

토론
김신동(한림대학교 교수), 심두보(성신여자대학교 교수)

사회
홍석경(서울대학교 교수)

  • 일시 : 2022년 3월 29일(화) 16:00PM(KST)
  • Zoom Online 행사

The Sociology of Hallyu Pop Culture: Surfing
the Korean Wave

Combining global, media, and cultural studies, this book analyzes the success of Hallyu, or the “Korean Wave” in the West, both at a macro and micro level, as an alternative pop culture globalization. This research investigates the capitalist ecosystem (formed by producers, institutions and the state), the soft power of Hallyu, and the reception among young people, using France as a case study, and placing it within the broader framework of the ‘consumption of difference.’

Seen by French fans as a challenge to Western pop culture, Hallyu constitutes a material of choice for understanding the cosmopolitan apprenticeships linked to the consumption of cultural goods, and the use of these resources to build youth’s biographical trajectories.

The book will be relevant to researchers, as well as undergraduate and postgraduate students in sociology, cultural studies, global studies, consumption and youth studies.

글로벌, 미디어, 문화연구를 결합한 이 책은 대안적 대중문화의 글로벌화로서의 한류, 혹은 서양에서의 “한국 문화 유행”을 거시적, 미시적 차원에서 분석한다. 본 연구는 프랑스를 사례연구로 삼아 제작자, 기관, 국가가 형성한 자본주의 생태계와 한류의 소프트파워, 젊은 층의 수용 등을 조사하였고 이를 ‘차이의 인식’이라는 보다 넓은 틀 안에 배치했다.

거대한 서구 문화산업에 도전하는 프랑스 팬들에 의해 관찰된 대안적 문화의 세계화로서의 한류는 문화 상품의 소비와 그 재료들을 통해 세계적인 도제 제도를 이해하기 위한 선택의 소재가 된다.

이 책은 ​​연구자들뿐만이 아니라 사회학, 문화학, 국제학, 소비학, 청소년 연구를 하고자 하는 학부생과 대학원생에게 유용할 것이다.

저자 소개

Vincenzo Cicchelli is Associate Professor at Université de Paris and Research Fellow at Centre Population et Développement (Université de Paris / IRD), France.

Vincenzo Cicchelli
파리 대학 부교수.  인구개발센터(Ceped) 연구교수.

Sylvie Octobre is Researcher at Département des études, de la prospective et des statistiques, French Ministry of Culture, and Research Fellow at Centre Max Weber, France.

Sylvie Octobre
프랑스 문화부 연구전망통계정책과 연구원. 프랑스 막스 베버 센터 연구교수.